Begynderkursus

Til havkajak samt for unge mellem (10) 12 og 14 år.

Formålet med kurset er at give dig indblik i, hvad kajakroning er og ikke mindst, hvem Kolding Kajak Klub er og samtidig have det sjovt og få nogle rigtig gode ro-kammerater og oplevelser på vandet.

Et IPP2 kursus er en betingelse for at kunne blive medlem af Kolding Kajak Klub og for, at få lov til at ro havkajak, med mindre du enten har bevis svarende til IPP2 bevis og mange år erfaring også fra en anden DKF klub

På kurset vil vi lære dig de grundlæggende teknikker indenfor kajakroning, lidt teori omkring roning, sikkerhedsregler og redningsøvelser – alt sammen emner du behøver i kajakroningen.

Kajakroning er for alle – det eneste krav er, at du kan svømme 600 m. På kurset vil vi tilbringe så meget tid på vandet som muligt – men der bliver også sat tid af til øvelser på land.

Ligesom socialt og hyggeligt samvær bliver en del af kurset, så du lærer dine kommende ro kammerater at kende.

Kurset strækker sig over et antal aftener samt en hel weekend-dag. På kurset bliver du introduceret til havkajak og afsluttes med en IPP2 prøve.

Vi fortæller mere om kajaktyperne på kurset, så du får en forståelse af, hvad forskellen er, og hvilken type roning de hver især kan bruges til. Du vil altid møde engagerede og veluddannede instruktører på vores kurser.

Udstyr på begynderkurset

Klubben stiller følgende til rådighed - udover kajak og pagaj -, så længe du er kursist:

* godkendt svømmevest

* paddelfloat

* lænsepumpe

Ovenstående er standard udstyr for havkajakroer - også efter kurset - og derfor noget, du selv skal investere i og medbringe på kajakturen.

Du skal - også som kursist - selv sørge for følgende:

Yderligere oplysninger får du endvidere hos din instruktør inden kurset.

* våddragt, evt. tørdragt

* passende fodtøj, fx. surf-støvle, svømmesko, andet

* varmt og vandtæt skifttøj, til landtur

* mad og vand, gerne snacks til hurtig energi samt varme drikke

Svømme/entrings prøve

For at deltage i begynderkurset, skal du kunne svømme 600 m. på 30 min. Dette skal vi have en tro- og loveerklæring på, på første kursusaften.

Indgangstest / IPP2 bevis

Du får udstedt et IPP2 kursus i havkajak, når du har bevist at du kan leve op til Dansk Kano og Kajakforunds krav og/eller en ”Indgangstest ” i turkajak på Kolding Fjord.

For kravene til IPP2 hav henvises til Dansk Kano og Kajaks beskrivelser, som du finder her:

En bestået prøve giver klubmedlemmet status som frigivet roer såfremt vedkommende har roet 50 km efter kurset.

Se ”Love for Kolding Kajak Klub”.

Vi takker vore sponsorer

Trindholmsgade 20, 6000 Kolding