Kajaktur rundtom og vandring på Æbelø
04.09.2022 kl. 08.30 - 04.09.2022 kl. 17.30
Beskrivelse

Kajaktur til og vandring på Æbelø søndag den 4. sep. 2022. Skovøen i bunden af Kattegat - et naturparadis udover det sædvanlige

Vi mødes kl. 08:30 i Kolding Kajak Klub, hvor vi læsser kajakker på trailere og fordeler udstyr og deltager i biler. Derefter sætter vi kursen mod Lindøhoved 60, Jersore, 5400 Bogense. (P-pladsen, hvor vadevejen begynder). Her mødes vi og gør kajakker klar til en 4 km. tur til øen, hvor Børge Lund vil være guide på en ca. 3 timers tur rundt på øen.

På turen hører vi om øens historie og om den særlige plastiske ler (Æbeløleret) som betyder, at træerne skrider langsomt ud i vandet. Om plante- og dyrelivet, samt om fredningen og hvad det betyder for øen nu og i fremtiden

Æbelø er fredet for at sikre kræfternes frie spil på kysten, de åbne arealer og i skoven. Det betyder, at skoven frit skal udvikle sig til naturskov. De åbne arealer gror til, og vil med tiden udvikle sig til ny skov. Af hensyn til især insektfaunaen foretages der ekstensiv slåning af enkelte åbne græsarealer. Øen blev købt af Aage V.Jensens Fonde i 1995.

Efter ø-vandringen bliver der tid til en spisepause, inden vi i skal ro rundt om øen og opleve øen fra vandsiden. Turen fortsætter rundt om Drejet til Æbeløholm og langs vadevejen tilbage til udgangspunktet, hvor vi vil være ca. kl. 16.00. Turens længde er ca. 16 km. Retur i klubben forventet senest kl. 17:30.

Der vil på turen være fokus på sikker sejlads.

Medbring selv kajak udstyr og godkendt redningsvest samt mad og drikke.

Ansvarlig på vandet: Ole Jørgensen m. 6078 8716, olejoergens@gmail.com

Info./turleder: Børge Lund m. 6177 2755 b.lund@me.com