Kajaktyper

Der findes mange varianter af kajakker, og Kolding Kajak Klub råder over et bredt spektrum af kajaktyper til medlemmerne.

Havkajakker er beregnet til brug på havet og længere ture. De er derfor udstyret med mindst to vandtætte rum og dækliner som gør det muligt at stuve grej på dækket. Havkajakker har en bananform (spring) og en flad bund, der gør dem mere stabile og mere behagelige at ro i bølger end tur- og kapkajakker.

Betegnelsen Turkajakker dækker over et bredt spektrum af kajakker fra smalle hurtige til brede begynder kajakker, der er lige så stabile som havkajakker. En turkajak har typisk et vandtæt rum og mere begrænset plads til at medbringe oppakning og udstyr. Turkajakker bruges ofte til kortere ture i mere roligt vand. Turkajakkerne har et lige skrog modsat havkajakkens bananform. Det gør turkajakkerne hurtigere men mere urolige i bølger.

Kapkajakker er som navnet antyder designet til konkurrencer. Indenfor nogle specifikke mål forsøger man at lave den hurtigst mulige kajak kombineret med den stabilitet, der passer til roererens evner og de forhold den skal bruges under.